Denna tredje sida går ut på hur du som spelledare kan sätta spelaren i en knipa där den måste välja om personlighetsdraget ska följas eller inte. Det kan vara en intressant konflikt där du testar spelaren och det kan även vara en hjälp för spelaren att få omvandla ett personlighetsdrag till en Gud. Frågorna är tänkta att ge inspiration så att du kommer in i rätt tankebanor. I många fall kan du även ställa frågan direkt till spelaren och väva in svaret i scenariot.
Barmhärtighet: skulle du hjälpa din värsta fiende?
Bedragare: vilken sanning skulle få dig att överge din lögn?
Den starkes rätt: skulle du kunna se ned på din familj eller din älskade?
Grubblande: vad skulle få dig att falla ut i oövertänkt våld?
Förförisk: skulle du överge detta för kärleken?
Girighet: säljer du dina vänner för pengar?
Hämndlysten: släcker död din törst efter hämnd?
Ledargestalt: vilka ordrar skulle du inte ge till ditt manskap?
Lustigkurre: när kan du tänka dig att ta ansvar?
Naturvän: kan naturen svika dig?
Nyfikenhet: vilken följdeffekt av sitt snokande kan få dig att sluta lägga näsan i blöt?
Ridderlighet: är det lönt att följa en kod ingen annan följer?
Räddhare: skulle du lämna dina vänner i nöd?
Självgod: när är det inte längre läge för att skrävla?
Stridsära: vilka skulle du inte strida emot?
Upprorsmakare: om du hatar övermakten, vad händer om du blir ledare?
Våghals: skulle du fortfarande sätta ditt liv i fara om någon annan är beroende av dig för att klara sig?