Rollspel har många konventioner i hur man ska spela rollspel. Det kan handla om spelledaren slår alla tärningsslag eller om spelarna gör det, om sociala överenskommelser som att den som står för lokalen behöver inte köpa tilltugg och läsk eller om att spelaren inte ska säga rollpersonens inre tankar. Det kan också vara att tänka på sin rollperson utifrån en regissörs perspektiv istället för för att göra ett val som utgår från rollpersonen. Detta för att tillsammans kunna skapa en så god historia som möjligt tillsammans.

Det finns en minst fyra saker som man kan göra med konventioner, vare sig du är en skapare av system eller scenarion. Du kan hitta på egna för att på ett lätt sätt förklara hur ni ska spela. Mutiné använder sig av detta, där systemdelen mestadels består av konventioner. Du kan utnyttja konventioner som spelledare för att lättare kunna leda spelarna dit du vill, genom att använda sådant som de tar för givet. Vill du istället göra en säregen stil på det som du skapar så kan du testa att bryta mot konventionen - för att förvilla eller för att ge en fräsch smak i munnen hos dina spelare eller läsare. Du kan också få dem att själva utmana konventionerna genom att rikta all uppmärksamhet mot något som är uppenbart, vilket kan få de att tvivla på att det kan vara så. Skulle spelledaren vara så genomskinlig?

Här nedan följer det ett antal punkter som du kan använda dig av. Medan du läser igenom dem, begrunda vad de bidrar med till spelupplevelsen och vad som skulle hända om du bröt mot dem.

SPELMÖTET

"Spelledaren styr upp mötet"
"Man sitter runt ett bord när man spelar rollspel"
"Spelledaren bör sitta vid kortsidan"
"Ät innan man spelar"
"Man börjar spela på kvällen"


SPELLEDAREN

"Man spelar med spelledare"
"Det är spelledaren som bestämmer" alternativt "SL har alltid rätt"
"Spelledaren bör kunna systemet och är den som har tolkningsföreträde"
"Spelledaren beskriver miljöerna"
"Spelledaren är den som beskriver omgivningar, spelar SLP:er och hittar på saker mellan äventyren"


SCENARIOT

"Spelledaren tar inte livet av oss i början"
"Motståndet är alltid anpassat efter RP"
"Spelledaren har detta planerat, så det finns en lösning på problemet"
"Allt man hittar är viktigt"
"Desto mer något beskrivs, desto viktigare är det"
"Små är kvicka och lömska och stora är långsamma och korkade"


SPELANDET

"Det ska vara roligt/givande/underhållande att spela rollspel"
"Man ska ge SLs scenario en chans innan man flippar ur" alternativt "det är alltid bra att aldrig göra som SL har planerat oavsett vad, gör alltid tvärt om eller ännu hellre upp och ner""
"Rollspelande handlar om ovanliga saker och inte om vardagen"
"Om det handlar om vardagen, så är det en chimär"
"I värdshuset sover man en trappa upp"
"Utrustning är viktigt"


SPELSTILEN

"Man måste berätta för varandra vad man gör"
"Mina tankar och känslor är inget andra ska höra"
"Man vet endast det rollpersonen vet"
"Det är fullt okej att spela parallella scener"
"Använd inte spelledarens tärningar"


SPELET

"När man ska rollspela så har man ett spel att spela"
"När man ska rollspela så har man ett äventyr att spela"
"Man aldrig bör spela om ett äventyr"
"Alla deltagare spelar samma äventyr"
"Man använder ett rollformulär"
"Alla spelarna har rollpersoner och då endast en"


SYSTEMET

"Beskriv först och slå sedan"
"Rollpersoner blir mäktigare med tiden"
"Rollpersoner blir mäktigare genom spelarnas insatser"
"Alla rollpersoner lyder samma regler"

Läs mer om detta ett blogginlägg borta på Yaruki Zero Games.