Har du funderat på hur man lägger upp en tät intrig som spelarna ska få nysta i eller ett deckarscenario som gör att spelarna måste klura själva och inte bara får sanningen svart på vitt? Kanske vill du att det spelarna gör i rollspelsvärlden ska få en effekt men inte har något bra sätt att strukturera upp det på? Du kanske är som mig och har tröttnat på att skriva flera sidor för ett scenario och vill ha något snabbt sätt att plotta upp ett scenario som kan hålla i några spelmöten? Nu för tiden tar mina scenarion en timme att göra och det kan räcka upp till tre spelmöten.

Fisktanken är en relationsstruktur som i sig har en given utgång om ingenting händer. Spelledaren har sitt nät med fraktioner som i sig har egna agendor. När spelarna sedan klampar in i nätet blir det oreda vilket får konsekvenser utifrån spelarnas agerande. Hur man lägger upp den här strukturen är enkelt och följer följande steg.

Steg 1: händelser

Först av allt ska 1-3 händelser bli nedskrivna. En händelse skapar ett rätt ensidigt äventyr medan två händelser ger lite mer volym till äventyret, då det ger tillräckligt fria tyglar utan att man behöver koncentrera sig på att binda samman alla spelledarpersoner till endast en händelse. Tre händelser skapar i regel två olika äventyr som är sammanblandade med varandra. Att ha för många händelser ger risken att skapa ett för spretigt scenario där personerna som är inblandade i scenariot inte kommer att ha någonting med varandra att göra.

De tre händelserna

  1. Snart är det den årliga ciderfestivalen, och man håller på att dekorera med äppelkorgar och äppelskyltar.
  2. Det håller på att ske ett maktövertagande inom tjuvgillet; eftersom den gamle gillesledaren har blivit fängslad och det står en maktkamp mellan dennes son och sekunden inom organisationen.
  3. Det talas och skvallras om en pjäs som skall äga rum i staden; det är ett gycklarsällskap som har en väldigt bitsk och syrlig pjäs som driver med kyrkan. Kanske okej ute på landet där de tidigare turnerat, men här i religionens högsäte så vankas bråk.